Tuesday, January 23, 2018

kerja-kerja mengecat


Assalamualaikum dan selamat pagi semua.

Perkongsian tips dan Proses kerja

Nama Produk: Painting Works
Dalam proses pembinaan bangunan, kemasan merupakan kerja penghabisan yang menentukan kecantikannya dengan kerja-kerja mengecat. Cat ialah sejenis bahan cecair yang digunakan dalam perusahan untuk memberi lapisan perlindungan kepada bahan-bahan kayu, besi, lepa, konkrit, batu bata dan lain-lain lagi. kerja-kerja mengecat ini bertujuan untuk mencantik dan menyerikan kawasan bangunan dan rumah. pemilihan warna sangat penting agar menjadikan ia lebih cantik.

Proses kerja/ tips

1) Bersihkan dinding yang hendak dicat untuk memudahkan proses mengecat supaya tidak diganggu dengan kotoran di area dinding
2) Lindungi Bahagian yang Tak Ingin Dicat seperti dibahagian tingkap, lantai, frame pintu dan sebaginya dengan menggunakan pita pelekat. Setelah selesai, segera cabut pita perekat sebelum cat dinding mengering agar cat tidak ikut tercabut.
3)Tutup Retakan pada Dinding dengan menggunakan stoper atau simen untuk menutup celah atau retak pada dinding, lalu ratakan sampai halus menggunakan kertas pasir .
4) Gunakan Teknik Gerakan ZigZag. Trik mengecat dengan rata adalah dengan membuat gerakan zig-zag dari atas ke bawah berulang kali sampai dinding tertutup rata. Setelah 2-3 jam baru lapisi kembali dengan cat agar lebih cantik hasilnya. Roller bisa digunakan untuk meratakan warna permukaan dinding..
5)Gunakan berus Kecil pada Bahagian yang Sempit agar tidak comot. Alat pengecat berupa roller tidak boleh juga digunakan pada semua kawasan dan di semua bagian dinding, hanya pada area yang luas saja. Sementara untuk area yang sulit seperti sudut ruangan, gunakan berus kecil selebar dua inci.








No comments:

Post a Comment

Social Icons